Wednesday, January 11, 2012

Basikal MTB!! :D

Bismillahirrahmanirrahiim..

HA..hari ni post pasal basikal MTB. bagi sesiapa yg tak tau menatang apa MTB nih, MTB stands for MountainBike :D. Selalunya, terasa nak beli handset baru je. Bukak internet je, terus carik handset yang baru keluar ( Gaya macam ber-duit, ceh! ) Tapi, sekarang mencari basikal MTB!

Sebenarnya nak beli basikal yang biasa2 je. Tapi, disebabkan adalah seorang ni dia pergi sebut MTB nih. Hadoii, tiba-tiba terasa nak beli bendalah MTB! nih. Tapi oklah jugak, sebab MTB ni pon rupenye takdelah mahal sangat. Dalam RM 500 pon dah boleh dapat ( Jenuh la kumpul duit ). Sekurang-kurangnya kita akan cuba berusaha dengan swadaya kita sendiri untuk dapatkan apa yang kita nak dalam hidup kita. Janganlah asyik mengharapkan duit Dato' n Datin ( maksudnya, mama n ayah kita ).

Sebab apa nak beli? Apa basikal yg dah ada tu tak cukup ke?
- Memang la, tapi basikal tu banyak makan duit la. Dah beratus habis sebab nak servis dia je! Jadi, bila fikir balik lebih baik beli basikal yang baru. Kelebihannya, takdelah bunyi bising kat basikal tu ada.

Tak kira membazik ke tu?
- Definisi membazir dalam Islam ialah apabila kita beli sesuatu barang tapi kita tak gunakan. Itu namanya membazir. Kalau kita beli sesuatu, contohnya MTB! ni, dan kita guna setiap petang dengan niat untuk beriadah dan menggunakan masa terluang dgn aktivit berfaedah dan seterusnya dapat mengelakkan pencemaran alam. Nah! kan banyak faedah dan pahala yang kita dapat. Dalam Islam, apa yang kita buat dikiran ibadat jika kita berniat kerana Allah :D Mudahnya nak dapat pahala kan?

OK, ni antara gambar MTB! yang smart tuh!



Insya-Allah, satu hari nanti saya bakal memiliki basikal MTB! ni...:D

2 comments:

  1. HAHAHAHAHA! POPOYOS AH!
    Tapi before you buy something expensive, go on internet forum and stuff utk cari harga utk maintain basikal ni plak. sebab MTB ada yang murah..tapi in long term, maintanance mahal. Goodluck!

    ReplyDelete
  2. xde pocoyo2 kat sini. haha. oh, kalau camtu, kena pikir balek la nih..

    ReplyDelete