Sunday, August 12, 2012

Ceramah?! Adehh,malasnyeee...

Bismillahirrahmanirrahiim

Selalunya kalau kita lihat dan dengar, orang sekeliling selalu mengandaikan kalau nak berdakwah, nak bagi tazkirah je mesti kena buat dekat masjid. Mesti kena ada program khas untuk tujuan tu, " Ceramah Perdana bersama Ustaz ... " contohnye. Haa, tu baru kerja dakwah/ceramah namanya. Kalau takde, memang takde langsung la gerak kerja dakwah dalam hidup. guane tu?

Itu boleh kita kata Alhamdulillah lagi, sebab masih ada rasa nak dengar ceramah/tazkirah. Masih ada rasa dekat hati tu " Eh, aku ni dah lama tak dengar ceramah2 ni, dengar lagu memanjang gelap hati woo ". Jadi, dia terus buka Youtube, search - Ustaz Azhar Idrus - . Alhamdulillah :) Kalau pakcik dan makcik dekat kampung tu, pergi masjid atau surau. Lepas maghrib, setiap hari ada ceramah. Ustaz yang dijemput pon kongsi ilmu yang dia ada. Cerita tentang mati, pengorbanan Rasulullah, Kekuasaan Allah, Akhlak yang baik dan macam2 lagi. Sekali lagi, Alhamdulillah :)

Tapi masalahnya, ada yang tak boleh langsung dengar perkataan 'ceramah' ni. Fuuh..fobia betol dengan perkataan tu. Lemah terus badan. Faktanya, berlaku jugak fenomena ( fenomena?? ) ni dekat diri sendiri. Ada jugak masanya, rasa malas betol nak dengar ceramah2 ni. Haih, lemahnya iman.

Jadi, kalau rasa memang lemah sangat bile dengar perkataan ceramah ni, terus 'keras badan' ( macam kucing dalam gambar tu ), tapi kita sedar yang diri kita ni perlukan makanan jiwa untuk roh kita

Antara cara yang boleh kita buat :
1. kalau suka buka youtube, dengar la lagu2 nasyid Raihan ke, Rabbani ke etc.
2. Kalau suka layan facebook. asyik2 facebook memanjang, bolehla cari page
yang islamic. Insya-Allah nanti dekat newsfeed tu penuh dengan tazkirah.
3. Kalau tak boleh jugak, buka la laman web yang memperincikan Islam dalam kehidupan seharian kita. contohnye macam laman web Iluvislam.com , Zaharuddin.net etc.

Tu je la antara cara2 yang saya boleh kongsikan, sebab saya sendiri pon guna cara ni kalau rasa macam malas nak dengar ceramah yang dianjurkan dekat luar2 tu. Saya bukan malaikat, iman selalu naik turun, entah2 kalau kira tu, lagi berlambak dosa daripada pahala. Lepastu boleh ada hati nak masuk syurga. Haih..muhasabah diri....

Sedikit perkongsian untuk hari ni, :)


No comments:

Post a Comment