Tuesday, November 24, 2009

Cuti Sekolah dan Keputusan PMR!!

Yeay!! Cuti sekolah, cuti riang ria... tak ada buku, tak ada latihan, tak ada keja rumah. Seonoknya!!! Itulah yang seing disebutkan masa kita semua kecik2 dulu. Seonok sungguh masa tuh. Bila cuti je apalagi.... pergi sana, pergi sini. Gembira sungguh.... Kalau masa kecik dulu, semua nampak seronok, main kejar-kejar, sorok-sorok dan macam-macam lagilah. Tapi, semua tu sudah jauh pergi, kita meninggalkan peristiwa itu dan hanya mendekatinya dalam kenangan. Terasa macam nak balik semula ke zaman silam. Masa tak boleh diputar kembali, maka disinilah sekarang kita bediri bersedia menghadapi segala liku-liku hidup. Setiap ujian yang akan datang akan kita hadapi dengan penuh semangat berbekalkan iman dan pengalaman dalam hidup.
Walaubagaimanpun, sekarang kita perlulah menumpukan pada kejayaan yang entah akan menjadi milik kita atau sebaliknya. Kejayaan yang perlu kita capai dalam masa yang terdekat ini iaitu mendapat 9A dalam semua mata pelajaran. Tetapi jika kita tidak mendapat 9A, adakah ia dikira tidak bejaya?? Semestinya tidak, ingat kejayaan bukan dikia berdasarkan hasilnya, tetapi dikira berdasakan usaha yang dilakukan untuk mendapatkan hasilnya. Ingat, jangan lupa tau. Kalaulah dapat 9A...kita semua akan buat sujud syukur lah ramai-ramai secara spontan...setuju???
Apepun pengalaman mendapat keputusan cemerlang pada UPSR akan menjadikan kita semakin gerun untuk tidak berjaya mencapai hasil yang diinginkan. Biasalah tuh, apabila kita sentiasa senang, kita akan merasa susah apabila datangnya ujian. Tak pecaya?? Percayalah, itu kenyataannya. Yelah, setiap kali peiksa kita dapat keputusan yang hebat... tapi sekali je jatuh... kita akan rasa lain.. seolah-seolah dunia nak mengembang jadi sebesar matahari. Ini just pendapat aku, tak ada niat nak menyinggung mana-mana pihak.
Apapun saya mengucapkan selamat maju jaya kepada semua sahabat-sahabat agar semua bejaya dan cemerlang di dunia dan di akhirat... Majulah Islam untuk dunia dan akhiat...

No comments:

Post a Comment